maandag 14 oktober 2019

Verslaafd

En dan opeens ben je een junk. Nee, niet van verdovende middelen (hoewel het wel een prettige verdovende werking heeft). Ik ben verslaafd aan het maken van junk journals. Een junk journal junk :) 



Het kwam al eerder op mijn pad met het boek van Arne & Carlos (Ik máakte er zelfs 4. - Althans dat poogde ik - inmiddels weet ik beter *klik*;) en dat was ik allang weer vergeten.  Maar toen ik afgelopen zomer (aangevuurd door mijn kennismaking met het altered book) met de nodige omzwervingen bij het YouTube kanaal van Nik the Booksmith terecht kwam en haar prachtige creaties zag ging er een “nieuwe” wereld voor me open en was ik verk(n)ocht.



Een junk journal is een zelfgemaakt boek van bestaand papier. Bijvoorbeeld oude boeken, tijdschriften, brochures, folders maar ook papieren zakken, enveloppen, pakpapier en wat je verder nog bij je "oud papier" hebt liggen. Ook stof, kant en lint kan worden gebruikt voor de kaft en/of ter verfraaiing van het geheel. 




Nu had ik vanaf het ontstaan van het tijdschrift Flow een enorme stapel Flows opgespaard en leek het mij wel leuk om daar een junk journal van te maken. Het maken van een echte junk journal bleek echter nog een stap te ver voor deze pietje precies dus werd het een boek. Sterker nog, het werden 3 boeken want in ruim 10 jaar Flow zit wel erg veel leuk materiaal.




Ik maakte 3 covers en 12 signatures per boek en naaide deze met de pamphlet stitch in de covers vast. Zijn ze niet prachtig geworden!? En wees eerlijk met Flow kun je ook geen junk maken toch?! 


17 opmerkingen:

  1. ik heb ook nog heel veel flows en Daphne Diary, oh jee alweer een goed idee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je boeken zien er prachtig uit maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is, komt er nog iets in te staan? Fijn om weer van je te lezen.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar ben ik misschien niet zo duidelijk in geweest ennuh, ja daar vraag je me wat :) In dit geval zullen het plakboeken worden omdat er weinig schrijfruimte is. Vaak zitten er vakjes, flapjes, envelopjes en weet ik wat in wat schrijfruimte biedt zodat je het als een soort dagboek / journal kunt gebruiken. In dit geval heeft het ervoor gezorgd dat stapels Flow gereduceerd zijn tot 3 bescheiden boeken waarin ik de leuke plaatjes nog eens terug kan kijken.

      Verwijderen
  3. Echt prachtig, je maakt mooie dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi!!!! Die van jouw ligt hier nog altijd op m'n bureau en ik plak er mooie fijne post in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat dus. Dat is precies waar je een junk journal (ondermeer) voor gebruikt ❤

      Verwijderen
  5. Oh, zo mooi weer! Ik heb toen zo'n prachtig boek van je mogen ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die voor jou en Alet had ik toen ook al met veel liefde gemaakt. Maar nu weet ik hoe het moet 😁

      Verwijderen
  6. Wat een leuk idee. Flow en ook de Happinez koop ik af en toe ( vooral voor het mooie papier). En dan maak ik er meestal enveloppen van, maar zo’n plakboek lijkt me ook wel wat. Komt ook op mijn, eindeloze, to do list.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die eindeloze to-do list. Wie van ons heeft hem niet hè ;)

      Verwijderen
  7. Ik had er nog niet eerder van gehoord, weer van iets nieuws gehoord :)
    Het lijkt me ideaal, als je wat somber bent, dan kijk je in een van je boeken, dan moet je je wel (wat) beter gaan voelen met zoveel mooie en feelgood plaatjes. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap! Ik snap het al wat meer 😉
    Je gebruikt dus geen bestaand boek/schrift, maar maakt het vanaf ‘0’ helemaal zelf?

    BeantwoordenVerwijderen