zondag 9 augustus 2020

Spencerian Penmanship

Ken je dat? Dat het je maar niet  lukt om in een journal te beginnen...  

Ik maakte al heel wat junk journals met de bedoeling er enthousiast in te gaan schrijven maar van schrijven is het tot nu toe niet gekomen. De beruchte eerste bladzijde en mijn handschrift vormen een groot obstakel. In 1 van de boeken heb ik een keer 2 pagina's volgeschreven maar deze hebben het uiteindelijk niet overleefd. Toegegeven is het iets tussen mijn oren want zo vreselijk is  mijn handschrift niet maar het is niet stabiel. Los, vast, recht, schuin.

Vroeger wilde ik graag schuin schrijven maar zo kreeg je het niet geleerd op school en daarom is het nooit iets blijvends geworden. Ook doordat de computer het schrijven met de pen over nam. Mijn "schrijfspieren" raakten zo buiten gebruik dat mijn handschrift steeds slordiger werd. Zeker als je met de hand net zo snel probeert te schrijven als je met een toetsenbord typt.

Toen stuitte ik op het Spencerian handschrift dat werd ontwikkeld in 1840 door Platt Rogers Spencer om (zakelijk) snel en leesbaar te schrijven en wat ik ook herken als de schrijfstijl zoals mijn ouders het hebben geleerd. 

Ik downloadde een boekbestand uit 1906 en maakte er weer een echt boekje van.

Het handschrift bestaat uit een aantal principes. Een schuine rechte lijn, een gebogen lijn naar links en een gebogen lijn naar rechts. Alle kleine letters worden met die 3 lijnen gevormd. 

Voor de hoofdletters komen daar nog 3 ronde vormen bij.

Na het analyseren en oefenen van de letters ging ik verder met de 1000 meestgebruikte woorden.  

Er moet nog wel een beetje aan geschaafd worden. De letters moeten iets constanter, iets schuiner en minder rond, de lussen iets langer en de stokken iets korter.

Nog even oefenen dus maar dan houdt geen eerste bladzijde mij nog tegen!

(Mocht je ook geïnteresseerd zijn in Spencerian script? Klik dan *hier* )

14 opmerkingen:

  1. Dat wat je geschreven hebt ziet er mooi uit. De hoofdletters die bij dit handschrift horen vind ik minder. Mijn handschrift bestaat uit losse letters en sommige letters schrijf ik in verschillende vormen. Ik vind dat ook niet mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, je kent het? De hoofdletters zijn inderdaad niet zo mooi maar er zijn verschillende varianten waar ook wel mooie tussen zitten. Hopelijk weerhoud je handschrift jóu niet om lekker te schrijven 😉

      Verwijderen
  2. Je kunt nu binnenkort in de mooie boekjes gaan schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij hebt juist een prachtig handschrift!
    Ik schrijf zelf nog best veel, schrijf al heel lang een dagboek, maar ik vind het zelf moeilijk om terug te lezen :-D Komt natuurlijk ook omdat ik dat in bed, half liggen schrijf en dan meestal een beetje moe ben. En ik zet altijd: ik kan snel schrijven en mooi, maar niet tegelijk.
    En over je opmerking bij mijn blog: dat was mijn handschrift toen, we leerden weer schoonschrijven. Het was op de pedagogische academie en de bedoeling was dat we ook weer kinderen zouden leren schrijven. Het valt mijn nu steeds op dat ik in dat plakboek haast geen hoofdletters gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je, wat je ziet is wel na flink oefenen. Wat een leuke opleiding was dat die jij volgde! Met dit handschrift is het inderdaad wel makkelijker snel te schrijven maar als ik dat nu doe gaat mijn hand raar doen en komen er geen letters op papier 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het getuigt weer van je doorzettingsvermogen (en perfectionisme)! Zo mooi, een ouderwets handschrift! Ik hoop dat jij je dit schrift zo eigen kunt maken, dat je er niet meer bij na hoeft te denken. Was je als kind ook zo bezig met schrijven en je handtekening? Ik kan me vooral het bezig zijn met een handtekening herinneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de 'niet bij neer kunnen leggen in de bocht' 😁 Schrijven was inderdaad wel iets waar ik druk mee was. Mijn handtekening is nooit wat geworden. Niet meer dan voorletters en achternaam haha. Misschien nog eens op oefenen. Puur als signatuur.

      Verwijderen
  6. Ik was vroeger juf en had een prachtig handschrift. Hád, want het nu een stuk minder. Maar ik ben er nog wel tevreden over. Ik denk dat jij binnenkort, na nog even oefenen, lekker in je schriften gaat schrijven met een mooi handschrift.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het met wat aandacht geven weer even prachtig kan worden als vroeger. Nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt :)

      Verwijderen
  7. ik ben eens aangenomen op mijn handschrift terwijl ik voor dat baantje (tijdschriften rond brengen) niet eens hoefde te schrijven haha. Het idee erachter was dat als ik heel netjes schreef ik ook netjes zou werken. Mijn handschrift is in de loop der jaren wel veranderd maar als ik mijn best doe kan ik nog steeds heel netjes schrijven maar typen is idd sneller. En geduld is niet mijn sterkste kant.
    Ik hoop dat je plezier krijgt in het schrijven. Het ziet er al heel mooit uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig dat je om je handschrift aangenomen werd. Er zit ook wel een kern van waarheid in denk ik (toch?)

      Verwijderen
  8. Als ik schrijf, schrijf ik los. Het netjes aan elkaar schrijven heb ik min of meer verleerd. Of ik kan het niet erg netjes in ieder geval. Altijd veel bewondering gehad voor mensen die zo netjes kunnen schrijven. Het is ook eigenlijk best wel een kunst. Leuk dat je hier mee aan het oefenen bent!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Interessant, ik ga direct eens kijken wat het behelst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tip: Leg je schrift schuin dan wordt je handschrift ook schuin. Wel de goede kant op natuurlijk ;-)
    Wat een onwijs leuke blog heb je😍
    Net ontdekt!👌

    BeantwoordenVerwijderen