vrijdag 10 januari 2020

Elke gek heeft zijn gebrek

RoosjeMijn heeft de deur naar een nieuwe blogjaar opengezet dus ik hoef er alleen maar doorheen te stappen. Een fluitje van een cent zou je zeggen en toch is dat niet zo. Althans niet voor mij. 

Aan de ideeën ligt het niet, die heb ik genoeg. Aan de wil ik ook niet. De behoefte om te bloggen is sterk aanwezig. Creatief bezig zijn en dit op mijn blog delen. Mensen "ontmoeten" (met of zonder blog) in de reacties onder mijn berichten, ideeën uitwisselen, elkaar inspireren en de dagelijkse beslommeringen even achter ons laten.


Maar (wat mij steeds meer lijkt te hinderen is) die verdraaide faalangst! Volgens de Van Dale: De vrees om tekort te schieten. Naarmate ik ouder word zie ik wat een spoor het getrokken heeft door mijn leven. Kennelijk heb ik  passieve faalangst. Een angst die er voor zorgt dat je niet begint, uitstelt of niet afmaakt. Een nerveus gevoel maakt zich van mij meester en zorgt ervoor dat ik zelfs niet goed een volgende taak op kan pakken omdat de vorige taak nog niet af is. Sterker nog de volgende taak komt al in het geding als ik nog helemaal niet aan de "vorige taak" begonnen ben. Volg je hem nog...


Nu kan ik 2 dingen doen. Of ik accepteer het en doe alleen nog maar dingen die mij makkelijk af gaan (wat betekent dat ik definitief stop met bloggen) of ik ga de strijd aan met mezelf met de wetenschap dat ik er heus niet op afgerekend word als het even niet lukt (want ik weet echt wel dat mijn angst volkomen ongegrond is). 


Was ik maar als RoosjeMijn. Die heeft totaal geen last van welke vorm van angst dan ook ;) Maar weet je wat nou zo tof is...? Toen ik dit probleem aan haar vertelde zei ze: "Zou het helpen als we vanaf nu weer samen gaan bloggen!? Dat is leuker en maakt 2020 een stuk stresslozer".

Hé waarom komen die woorden mij zo bekend voor???

Quote: Zig Ziglar

9 opmerkingen:

  1. Beetje grappig, maar niet echt hoor, omdat ik jou net zie als iemand die alles kan en dan nog eens goed ook! Jij lijkt mij net een anti-faal-mens. Zo zie je maar... Mij heeft het geholpen om DDFZ te proberen zijn, ik deed dingen in naam van die persoon. Nu, na jaren, liggen Els en DDFZ veel dichter bij elkaar maar als ik iets niet durf stuur ik nog steeds de DDFZ-Els ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dapper geschreven mooi mens! Je hebt de quote prachtig in beeld gebracht Nicole! Alle hulp is welkom en RoosjeMijn kent je goed. Ik heb een collega met een gegeneraliseerde angststoornis en haar motto is "inhale courage exhale fear" en daar leeft ze ook naar en zij is een voorbeeld voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie, eerlijke blogpost. Je hebt zoveel creatief talent en ik lees je berichten ontzettend graag dus ik ben blij dat je zo moedig bent om te blijven bloggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar.... ik zit er nu, met het schrijven van mijn boek, ook middenin... ‘ben ik goed genoeg?’ Of sterker nog ‘ik ben niet goed genoeg...’ (dat zijn de donkere dagen). Ik probeer vaker ‘uit mijn hoofd’ te gaan. De stilte op te zoeken. Naar mijn hart te gaan. Daar vind ik (als ik mijn hersenschaap uit kan zetten) rust en een immens groot vertrouwen. Ik ben goed. Alles is goed. Precies zoals het is.
    En dan start het geblaat weer 😂, maar oefening baart kunst!
    Ik hoop dat het helpt als ik zeg dat ik vind dat jij één van de origineelste blogs hebt die ik tegen ben gekomen? Neem RoosjeMijn bij de hand en gá ervoor.
    ‘Fail’ is niet meer dan een First Attempt In Trying ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, iemand die zo creatief is en zo’n mooi blog heeft, heeft faalangst. Dat had ik niet gedacht. Ik hoop dat je wat meer zelfvertrouwen krijgt, en dat je je mooie blog blijft gebruiken om ons te laten genieten van alles wat je maakt en doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. misschien wil je het allemaal té goed doen? De lat niet te hoog leggen, het is prima zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je had bij mij al eens over Jelle van Sochicken gelezen hé...je kunt bij hem zoeken op zijn site naar faalangst of uitstelgedrag. Mij hebben deze artikelen enorm geholpen (je bent echt niet niet de enige al denk je dan soms wel zei ik als ervaringsdeskundige ;) ) Goed en moedig dat je het aankaart en als je bloggen leuk vind zou ik er lekker voor gaan...zet de stap maar terwijl je alles er laat zijn dus ook je faalangst. Ik blijf je graag volgen. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij Problogger noemen ze dat ook wel: Analysis Paralysis. Teveel nadenken, en bang zijn voor falen, en dat verlamt.

    Ik zou zeker niet stoppen met bloggen.

    Spring gewoon! Je kunt het!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oef lastig maar niet opgeven hoor. Bloggen doe je vooral voor jezelf wat een ander ervan vindt is eigenlijk maar bijzaak. Ik lees je berichtjes graag dus tot volgende keer.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen