dinsdag 18 februari 2020

De Notenkraker

Het was een goed walnotenjaar afgaand op de hoeveelheid walnoten die mijn vader - de notenkraker - van mijn zus kreeg. Al jaren ontdoet hij de noten van hun harde jas en laat hij het netto resultaat persen tot smakelijke walnotenolie bij Mobipers in Zoelen. 



Vorige week vroeg hij of ik met hem meeging. Tuurlijk! gezellig! "Effe de noten wegbrengen" dacht ik maar het werd een echt uitje. De noten werden direct verwerkt tot olie. 



Eerst werden ze door een hakselaar in kleinere stukjes gehakt.



De stukjes gingen in een hete pan waarin ze licht geroosterd werden. (Waardoor de olie al wat vrijkomt en de houdbaarheid wordt verlengd). Een ronddraaiende roerspaan zorgt ervoor dat de noten niet aanbranden.)


Daarna gingen ze over in een bak, werden ze ingepakt in zeefdoek en werd onder een grote drukpers onder enorme druk (500 bar) de olie eruit geperst. 


Na een tijdje begon de olie rijkelijk te stromen.


Toen alle olie uit de noten was geperst werd deze overgeschonken in een zak met een kraantje. De zak ging in een doos en d.m.v. het kraantje kan de olie naar behoefte in flesjes getapt worden. (O.a. als speciale weggevertjes van mijn vader - met liefde gekraakt en laten persen.)


Naast noten persen ze ook je appel en/of perenoogst. Maar ook zonder noten en fruit kun je er terecht want ze hebben een (delicatessen) (web)winkeltje met noten en fruit gerelateerde producten.


Ja, het was een leuk en leerzaam uitstapje. Nooit geweten (of bij stilgestaan) dat er meerdere soorten walnoten bestaan. Dacht dat  het verschil tussen de Hollandse en de Californische walnoot zat in het klimaat :)

15 opmerkingen:

  1. Wat een leuk uitje! En heerlijk, je eigen walnotenolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, dat wist ik ook niet, dat je zo je eigen notenolie kunt laten persen! Mits je noten hebt natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zo had je weer een onderwerp voor een leuk bericht, dat had je vast niet verwacht toen je meeging met je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad! Anders was het zelfs stil gebleven deze week 😉

      Verwijderen
  4. Wat leuk om mee te kijken Nicole! Lijkt me heerlijk, walnotenolie. Doet mij eraan denken dat ik nog een flesje walnoot likeurwijn heb staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook verrukkelijk. Vroeger ging er nog weeleens een scheutje over mijn ijs 🤤

      Verwijderen
  5. Men neme: 100 kilo noten. Haal ze uit hun jasjes. Dat geeft 40 kilo gepelde noten. Breng die naar Mobipers. Die haalt daar weer 40 liter olie uit. Neem daarvan zo veel als je wilt. De rest ruil je voor hazelnootolie, kweepeerazijn, leuke flesje, appel- en perensap... Heb je een lief kind? Meenemen op excursie. Gezellie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je eigen walnotenolie! Geweldig!!! Ik wou dat ik een walnotenboom had!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tof hè. Vroeger hadden we ze thuis bij mijn ouders. Nu heeft mijn zus nog 3 grote oude bomen die heel veel noten geven.

      Verwijderen
  7. Wat een leerrijk blogje!! En die olie zal wel superlekker zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om te zien zeg. Ik wist helemaal niet dat je olie uit walnoten kon halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke blog, met interessante weetjes :)
    Wij rapen hier in Lith ook elk jaar walnoten, zo leuk om te doen, we hebben er nu nog een aantal. De noten die we niet goed gepeld krijgen zijn voor de vogels, die zijn er ook dol op :) Fijn weekend Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi,
    Nooit bij stilgestaan dat de vogeltjes zich nu vrijer voelen en zich meer laten zien nu wij ons anders gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen