woensdag 26 februari 2020

Geheugensteuntje

Ken je die mop van de olifant en de zeef? 

De olifant zei: "Weet je nog...?"

Ik ken hem ook niet. Ik verzin 'm ter plekke ;) Maar met beiden heb ik iets gemeen. Mijn geheugenMijn lange termijn geheugen doet het prima. Al mijn herinneringen voelen alsof het gisteren was maar mijn korte termijn geheugen weigert zich nu te herinneren wat  ik nog maar een minuut geleden van plan was. Een dagelijks geheugensteuntje kan ik dus wel gebruiken. Daarom maakte ik een "Geheugenboek".

(Floris, nog zo'n afleidende factor ;)

Een boek met een dagkaart waar taken opstaan die dagelijks gedaan "moeten" worden (iets sportiefs, iets huishoudelijk, iets creatiefs); 


Een mapje met 52 weekkaarten voor dingen die ergens in de week gebeuren moeten én een creatieve uitdaging om een hele week aan te werken (om vlucht- of uitstelgedrag de kop in te drukken); 


Een mapje met uitscheurbare geheugensteuntjes (spontane ingevingen, klusjes, boodschappen e.d.), activiteitenlijstjes in en om het huis en een lijst waar alle speciale dagen opstaan (zoals verjaardagen maar ook nationale pannenkoekendag (20 maart!) want wie wil dat vergeten ;)


Ook zit er een dagboek in om de positieve resultaten van de dag op te schrijven.  Het vergroot de kans dat je dingen die je je vooraf voorgenomen hebt daadwerkelijk doet als je weet dat je ze achteraf op wilt schrijven. 


Het boek is af en wordt morgen in gebruik genomen. Op weg naar een bewust en opgeruimd leven en met de hoop dat ik de deur naar mijn werkgeheugen weer permanent geopend krijg.

8 opmerkingen:

  1. Ik denk: ik ga even een rondje bij lezen. Dàt was n.l. even geleden, maar dat begrijp je vast...
    Kom ik hier, val ik weer even stil van wat ik bij je zie.
    Wat een leuk idee toch weer. En opnieuw zo origineel uitgevoerd. Heel erg leuk!

    Enne...sinds de overgang is ingezet, nu een jaartje of 4 geleden, is mijn korte geheugen ook een ramp. Ik maak er hele gekke dingen door mee.

    Dank je wel voor je belangstelling en meeleven onlangs. Dat doet me goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat weer leuk bedacht! Ik ben benieuwd of het werkt :-)
    Ik heb er zelf niet zo'n last van. Maar ik schrijf iedere dag in mijn dagboek en overdenk zo m'n dag nog even. Volgens mij helpt dat heel goed voor mijn geheugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat weer prachtig gemaakt Nicole! Gaat vast goed komen zo met dat geheugen van jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo knap, ik hoop dat het je helpt! Komt goed, ik duim!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo mooi en handig! Ik voel mij regelmatig oud wanneer één van de zonen weer eens fijntjes opmerkt dat ik iets had kunnen weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mij wisselt het heel erg met mijn geheugen. Sommige dingen onthoud ik meteen, andere juist helemaal niet. Financiële zaken kan ik bijvoorbeeld maar lastig onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooi boek, ik heb het meteen opgeschreven, nationale pannenkoeken dag
    Ik vergeet ook wel eens wat, of ik luister naar iemand en dan weet ik het later niet meer zo goed, terwijl ik toch echt luisterde! Volgens mij zijn onze computertjes ;) soms vol. We krijgen zoveel informatie en willen zoveel!! Je boekje is daar ook wel een beetje een voorbeeld van ;) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vandaag een paar keer naar de schuur gelopen om ??? Tja, heel herkenbaar denk ik. Vergeten is lastig, maar jij gaat het goed te lijf.

    BeantwoordenVerwijderen