donderdag 21 januari 2016

Met zijn tweeën is toch leuker dan alleen

Wandelen, ook dat stond op mijn goede voornemens lijstje van 2016. 
Maar wie heeft er bedacht om een jaar te laten beginnen midden in de winter! Koude, natte en donkere dagen. Niet echt weer om fluitend lange wandelingen te gaan maken. (Jaja  watje ;)

Al een tijdje liep ik met de gedachte om een briefje bij de supermarkt te hangen voor een 'leenhond' en toen ik dat dinsdag op de Tuinderij zei tegen de boerin wist ze misschien wel een hond voor me. 

Dat zeg ik, een HOND!


Meet Beau (of is het BO) Ze is Leuk!, ze is lief! en ze is GROOT! 

De boerin, hier verder Esther genoemd, houdt niet van half werk dus toen ze de baas van Beau toevallig tegen kwam wierp ze gelijk een balletje op. Vandaag ben ik dus even langs gegaan. Kijken of het wat kan worden. Aan mij zal het niet liggen. Ik zet mijn wandelschoenen vast in het zicht!

woensdag 20 januari 2016

Folders ja graag!

Bij mij zul je geen sticker aantreffen op de brievenbus. Niks "Nee tegen folders" en huis aan huis bladen maar een volmondig JA. Mijn oma vulde vroeger plakboeken die ik van haar geërfd heb en al heel lang wil ik zelf ook een plakboek gaan maken. De afgelopen maanden heb ik al heel wat uit folders en kranten geknipt en ik was vast van plan om 1 januari te beginnen met het maken van een soort van jaarboek.  Hoe leuk is dat... Nou heel leuk, althans dat vind ik :) Ietwat verlaat nu dan eindelijk begonnen.


Je kent ze vast wel, de Moodboards. Deze is voor een good mood :)

Ik knip de dingen uit waar ik iets bij voel. Bij voorkeur natuurlijk leuke dingen maar het kan zijn dat er ook krantenartikelen in komen waar ik helemaal niet blij van word of verbaasd of verontwaardigd over  ben.

Vandaag bleef het beperkt tot de leuke dingen. Het prachtige behang van de Monstera plant. Als klein kind hadden we gordijnen met dit patroon. Als het aan mij ligt maken ze die opnieuw. Toch eens kijken of zoiets niet mogelijk is.



En een mooie blauwe stoel. Helemaal mijn stijl. In de kleur groen van het behang was ie echt perfect :)


Sperzieboontjes. Heerlijk hoe mijn moeder die maakt. Als er een restje in de koelkast belandde was het 'mijn'. Peren zijn mijn favoriete fruit en eet ik elke dag. En poffertjes!  Mmmm. Laatst at ik ze uit de magnetron. Zelfs die waren lekker dus zodra ik een poffertjespan in een folder zie staan, loopt het water me in de mond.


Dit zou ik ook wel iets vinden. Samen met mijn ouders. Gezellig - je loopt makkelijk even in en uit, Praktisch - je doet wat voor elkaar, Genieten - zo fijn wonen daar en Lekker - hmmm sperzieboontjes ;) 

dinsdag 19 januari 2016

Haastige spoed...

Ik hou van projecten waar je niet te lang mee bezig bent. Het breien van een trui of haken van een grote kussenhoes voor de katten vind ik een wat eentonige bezigheid aangezien ik dan graag door ga tot het af is en voordat je zoiets als een trui of hoes af hebt ben je dagen of zelfs weken verder. 
Dus daar heb ik een oplossing voor. Ik laat een kussenhoes bestaan uit allemaal kleinere driehoekjes. Lekker, zo'n driehoekje haak je in nog geen half uur. Als je er 160 haken moet heb je toch 160 keer iets af...



Maar ja, als je ze vervolgens aan elkaar gaat zetten is het misschien toch handiger er een randje lang te hebben dus 160 keer een randje. 


Wat dan bij het aan elkaar naaien toch niet zo'n succes blijkt te zijn. Dus randje er weer af en verbinden maar.


Er zitten er inmiddels 8 aan elkaar vast.  
Arghhh, ik hou van projecten waar je niet te lang mee bezig bent. 


maandag 18 januari 2016

De vogel is gevlogen

Afgelopen weekend was de nationale tuinvogeltelling 2016. Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal hoe het werkt want als een vogel van tuin naar tuin hopt krijg je toch de nodige dubbels zou je zo zeggen. Maar het is vast zo dat als een vogel ergens gezeten heeft hij de overige tuinen overslaat :)

Nou ja, hoe het zit, zit het maar natuurlijk wilden wij ook meedoen met de telling. Zo nam AnnaBelle positie in bij het raam aan de voorzijde...



En nam Floris de achtertuin onder zijn hoede.


Maar alles wat we zagen, geen tuinvogels. Wel 2 sneeuwuiltjes ;) 


Alle andere vogels zaten natuurlijk in Ingen!

vrijdag 15 januari 2016

Hart versus ratio

Daar ging ik weer. Geen bericht op woensdag en alleen een plaatje donderdag. Je zou denken dat ik niks gedaan heb maar druk dat ik ermee was! Het onderwerp is mijn struikelblok. Waar ga ik het over hebben. Het weer is al dagen knudde, mijn maaksels zijn nog niet af en wat zich verder in mijn hoofd afspeelt op papier zetten... Niet doen zegt mijn ratio. Hmm... daar zit hem dus de uitdaging. Ik begon dit jaar met "2016 wordt mijn jaar" en dat lukt alleen als ik doe wat mijn hart zegt en niet mijn ratio.

Mijn hart werd blij toen ik die jas zag én kocht in een tweedehands winkel en dat wilde ik iedereen wel laten weten. Alsof een ander dat iets interesseert zei mijn ratio...


Mijn hart wordt blij als ik spulletjes verzin en maak voor Stichting Tuinderij Ganzert. Ja dat weten ze nu wel zeg mijn ratio...


Mijn hart wordt blij van een in de woonkamer achtergebleven playmobil poppetje na een bezoekje van de kleinkinderen. Daar had je andere plannen mee zegt mijn ratio...


Mijn hart wordt niet blij als ik naar mij ratio luister. Doe dat dan ook niet zegt mijn ratio.
Oké dan is dit de laatste keer dat ik voor mijn blog naar mijn ratio geluisterd heb!

Een heel fijn weekend en tot volgende week. Ik ben even druk, Oefenen met mijn ratio en mijn hart :)

dinsdag 12 januari 2016

Poes poes poes

Zat ik vanmorgen nog met vers gesponnen schapenwol te haken, vanmiddag was het van een heel ander dier :)



Ik zet in op een etuitje, ben blij met een tas maar hoe geweldig zou het zijn om een hele deken te maken! Alleen de wol is op.


Poes...poes...poes...Het duurt even maar dan heb je ook wat!


maandag 11 januari 2016

Van de bloemetjes en de bijtjes

of de bloemetjes en de hommeltjes in dit geval.

Eigenlijk had ik mij voorgenomen het weekend al tekenend door te brengen maar of het me aan een goed voorbeeld of aan inspiratie ontbrak, het wilde me niet lukken. Volgende keer meer succes of toch maar weer eens het penseel oppakken. Dus in plaats van een bericht over mijn tekening te schrijven is het er weer één over haken.

Voor Tuinderij Ganzert ben ik begonnen met het haken van Hommeltjes en bloemetjes. De hommel is een soort van mascotte voor de tuinderij. Zo is het hommelhuis het onderkomen van de tuinders is er een hommeltuin die is ingericht met drachtplanten. Een lustoord voor de hommels en voor de bijen en de vlinders. 



Ik heb er wel een paar leuke ideeën bij. Morgen maar even met 'de boerin' overleggen wat zij ervan vindt :)


vrijdag 8 januari 2016

Viel ik er bijna weer in!

Mijn valkuil. Het gat wat ik zelf gegraven heb. Beginnen aan iets veel te groots en daarover willen bloggen. Dagelijks bloggen is leuk, kan best maar dan moet je niet op maandag een sprei willen haken, dinsdag een huis willen bouwen, woensdag een boek willen schrijven en ga zo maar door.

Zo ben ik dus begonnen met het haken van (weer) een nieuwe hoes over het kussen van de katten. Dat is een groot kussen en daar gaan een hoop driehoekjes in zitten. (En dan heb ik het nog niet over het in elkaar zetten :) Ik mag dan geholpen worden door RoosjeMijn maar het blijft een tijdrovend karwei.

Laten we het een PROJECT noemen. Naast een project heb je ook een DAGHAP. Een onderwerp van de dag (wat natuurlijk ook het uiteindelijke resultaat van een project kan zijn) Ik moet dus onderscheid gaan maken tussen projecten en daghappen. Een project hoeft niet in 1 dag af. Het zal AnnaBelle ook een zorg zijn of er een hoes om haar kussen zit of niet.


En deze agenda mag me daarbij gaan helpen. Gister op de valreep toch maar gekocht. Om de dag te plannen, hoofdzaken van bijzaken te scheiden, een 'te doen'-lijstje te maken, prioriteiten te stellen en PROJECTEN en DAGHAPPEN te herkennen.


Dit is zo'n daghap. Van het weekend stort ik mij wel weer op een project :) Maar nu schijnt de zon dus ga ik naar buiten. Lekker happen van de dag!

Fijn weekend en tot maandag!


donderdag 7 januari 2016

Samen sterk

Het zal je niet ontgaan zijn dat RoosjeMijn de laatste tijd vaak opduikt hier. Je zou haast gaan denken dat dit háár blog is. Dat is natuurlijk niet zo. PriePraat is van mij (Nicole) en RoosjeMijn heeft haar eigen blog RoosjeMijn.  Het probleem is dat we elkaars blog zo leuk vinden maar dat we door het druk zijn met ons eigen blog haast geen tijd over houden voor elkaar. Dus hebben we het zo gedacht dat als RoosjeMijn dit jaar helpt bij mijn blog (zij heeft iets meer discipline dan ik :) dan gaan we volgend jaar vol aan de slag met haar blog. Veel gezelliger en helemaal in de gedachte van "2016 wordt mijn jaar" (= wij)

Daarom hebben we haar werkplek ook dichter bij de mijne gebracht. Nu kunnen we gezellig samen werken, kletsen, ideeën uitbroeden, lol maken en elkaar helpen.


Zo helpt ze mij bij het haken van een nieuw kattenkussen...


en in mijn vrije uurtjes help ik haar met haar mooie granny deken. 


Ons idee werkt. Letterlijk en figuurlijk. Het is gezellig en we zijn productief. Hoewel haar bijdrage veel achter de schermen zal blijven denk ik dat je haar hier nog wel vaker tegen gaat komen :)

woensdag 6 januari 2016

2. Mijn 'creatieve bezigheden'

In een eerder bericht schreef ik al dat ik graag creatief bezig ben dus geef ik even een kijkje in mijn 'portfolio' :)

Hoewel de laatste jaren vooral haken en knutselen in de wereld van RoosjeMijn op de voorgrond hebben gestaan waren tekenen en schilderen vroeger mijn grootste hobby. Zo schilderde ik met acrylverf graag dieren. Het katten drieluik maakte ik op "bestelling" nadat ik eerder een rode variant had verkocht. (zonder hoge verwachtingen zette ik dat op marktplaats en tot mijn plezier kwam er een koper die vervolgens vroeg of ik er nog 1 voor haar wilde maken in de door haar gekozen kleur en maat). De hond was een verrassing voor de eigenaar en de katten waren de katten van mijn ouders. De grijze roodstaart heb ik geschilderd voor een veiling van een papegaaienstichting. Geen idee of het daadwerkelijk geveild is maar het was leuk om te doen :)


Tekenen doe ik al zolang als ik mij herinneren kan. Vanaf de brugklas is het bewaard gebleven. Ik tekende toen mijn vriendinnen. Het moment dat het "serieus" werd was op het moment dat ik een tekening maakte van de zanger David Sylvian. Ik was zelf verrast door het resultaat. Heel wat weekenden (nachten) zijn daarna al tekenend doorgebracht. Ik begon 's avonds en ging door tot ie af was. De honden van collega's en het paard en de onderste kat van vriendinnen zijn daar een voorbeeld van. 's Nachts tekenen is zo ontspannend om te doen!



Kleien heb ik ook altijd erg leuk gevonden. Bij mijn ouders staan nog steeds 2 kleisels die de tand des tijds hebben doorstaan. Later begon ik de kleisels in te smeren met vloeibaar rubber en maakte ik beeldjes van gips. Jammer genoeg is gips nogal kwetsbaar. Ik denk dat ik binnenkort op zoek ga naar een beter alternatief. (Bakken of een ander gietmateriaal - tips zijn welkom :)


Haken sta ik hier waarschijnlijk al om bekend. Dat deed ik eigenlijk niet tot mijn man een ernstig motorongeval kreeg en ruim een jaar uithuizig was voor revalidatie. Om dagelijks de vele uren samen door te kunnen brengen begon ik met het haken van een sjaal. Dit ging over in het haken van cadeau's van vertrekkende collega's en is inmiddels uitgegroeid tot de online wereld van RoosjeMijn (daarover later meer :)


Om alles een keer geprobeerd te hebben heb ik een paar jaar terug ook nog wat papierknipsels gemaakt. Ook al zo leuk om te doen maar de tijd hè...


en ook kisten beschilderen vind ik leuk. Ook hier waren de collega's weer de gelukkigen. Een zwangerschapskist met verwisselbare cijfers en een een trotse pauwenkist.


En zo kan ik nog wel even doorgaan. Macramé, fimo, figuurzaag, knippen en plakken en de rest. Als je een trouwe volger bent zie je het vanzelf allemaal een keer voorbij komen :)


dinsdag 5 januari 2016

Een gevalletje 'JIJ' en 'WIJ'

Gewapend met een kronkeltak en een tas vol haakkatoen ging ik vandaag weer naar de Tuinderij. Als 'assistent-tuinder' is het daar reuze gezellig en draag ik graag mijn steentje bij.  RoosjeMijn wilde het daar ook wel eens zien dus ze ging deze keer gezellig met me mee.


Je snapt het al, dat werd konijnen voeren...


...kennismaken met mevrouw kip...


... en ezel Suus aaien (dat werd wel erg spannend want Suus wilde haar welkom kussen en als je het grootte verschil ziet kun je je vast voorstellen dat het zweet haar even uitbrak :)


Ondertussen veranderde de stemming bij de tuinders in het hommelhuis van gezellig in opgewonden. RoosjeMijn had niks in de gaten. Die klom in een boom, stapte op een schommel en gluurde in de pipowagen of daar ook nog iets te beleven viel.


Wat was er nou aan de hand? De boerin had 2 weken geleden een aalscholver van een nare dood gered en werd nu gevraagd of ze erbij wilde zijn als de vogel weer werd uitgezet. Natuurlijk wilde ze dat en de tuinders wilden mee. RoosjeMijjjjjjn!!!! we moeten weg!!! En zo reden we met 2 auto's naar het Eiland van Maurik.


Wat ze nog niet wist was dat TV Gelderland er ook bij zou zijn. Ze hadden een opname gemaakt bij Vogelopvang de Regenboog waar de aalscholver weer op krachten was gekomen. Stoer als ze is vroeg ze aan de presentatrice Angelique Krüger of ze met haar op de foto wilde. Kijk nou wat een spontane reactie van Angelique :)

De hele middag hoorde ik haar roepen. Ik word beroemd! Ik word beroemd! Ik kon het nog even niet over mijn hart verkrijgen haar te zeggen dat de foto niet op de tv komt. Dus probeer ik het maar zo. Misschien kan ik haar via mijn blog beroemd maken ;)

maandag 4 januari 2016

2016 wordt mijn jaar = Ikke ikke ikke?

Nee verre van dat. 

Als je de zin '2016 wordt MIJN jaar' te letterlijk neemt zou je kunnen denken dat ik een soort van Ikke-Ikke-Ikke bedoel. In 2016 doe ik alleen nog maar wat IK wil, wat IK leuk vind en waar IK blij van word. Natuurlijk is dat deels waar want als ik allerlei dingen ga doen die ik niet wil, niet leuk vind en waar ik niet blij van word zal het niet echt mijn jaar worden. Maar om mijn jaar op 31 december 2016 met succes (noem het geluk) af te sluiten zijn er (volgens het boek: Dit wordt mijn jaar van Ben Tiggelaar) 3 elementen van essentieel belang. 

1. Zoveel mogelijk fijne momenten te beleven en wat is er leuker dan dat samen te doen = Wij

2. Opgaan in de dingen die je doet en waar kan ik nou meer in opgaan dan in mijn creatieve bezigheden = Ik (en Jij als ontvanger)

3. Iets doen waar een naaste, de maatschappij en/of de wereld 'blij' van wordt en ook op dat vlak heb ik heb ik mijn adresjes = Jij


Dus eigenlijk wordt het niet Mijn jaar maar ONS jaar. Doe je mee? Ik voeg je graag toe aan mijn hart :)

zaterdag 2 januari 2016

Alles en alles of alles of niets

Wat een mooie quote op het laatste vel van de Flow one-quote-a-day kalender 2015!
Je zou het 'geen toeval' kunnen noemen dat ik hem las, hij zat immers op de scheurkalender van 2015 en het zou logisch zijn geweest dat ik hem dan ook zou zijn tegengekomen maar ik ben van het soort dat slecht is in het 'gebruiken' van iets moois - waarbij het me begint te dagen dat ik mijzelf daar zoveel tekort mee doe - dus het toeval wil dat ik hem pas zag toen ik zocht naar een mooie quote ter afsluiting van 2015. 

You can do anything 
but not everything
David Allen

Wat een timing! Of gewoon doordacht van Flow omdat 1 januari voor menigeen het moment is om te gaan roepen wat allemaal (anders) te gaan doen in het nieuwe jaar.  Yep, hier zit er zo één :)

Je kan alles dóen maar je kan niet álles doen

Deze quote scheur ik af en krijgt een opvallende plek zodat ik er elke dag opnieuw aan herinnerd wordt. En met deze wijze woorden in het achterhoofd ga ik een lijst maken met alles wat ik dit jaar ga doen. 2016 wordt mijn jaar met wat hulp van de Flow daily life inzichten pocket, de Flow scheurkalender 2016 aangevuld met de wijze woorden van Ben Tiggelaar.


Als ik het goed aanpak zou ik alles moeten kunnen dóen. Wat zeg ik... Misschien wel álles. 1 van de eerste dingen is het in gebruik nemen van de tiny pleasures scheurkalender. Beter nog, de tiny pleasures én de one-quote-a-day! 

en daarbij zeg ik: Maak van 2016 JOUW jaar!

vrijdag 1 januari 2016

2016!

Gezellig samen zijn en OLIEBOLLEN!!!!! Dat is toch wel het hoogtepunt van 31 december voor mij en ik ben duidelijk niet de enige. We waren koud binnen of RoosjeMijn had zich al geïnstalleerd bij de oliebollen en appelflappen :) Sjongejonge, wat waren ze weer lekker! Bedankt pa voor deze smakelijke eindejaarsdag!


Leuk dat RoosjeMijn erbij was. Zelf ben ik (nog) wat cameraschuw en zo kan ik toch wat foto's laten zien. Al snoepend van de oliebollen, kletsten en haakten we aan de grannydeken in afwachting van de eindejaarsshow van Herman Finkers.


Toen het zover was gingen we daar vervolgens gezellig samen naar kijken :)


Voor je het weet is het dan alweer 00.00. Tijd voor de beste wensen en om even buiten het vuurwerk te bekijken.


RoosjeMijn en ik wensen jullie een gezond, vrolijk, gezellig, succesvol en vooral liefdevol 2016!

zondag 27 december 2015

Zalig kerstfeest

Het is alweer een tijdje geleden dat je RoosjeMijn hier hebt gezien. We waren elkaar even uit het oog verloren. Allebei druk met andere dingen. Maar vorige week kwam ik haar tegen en hadden we het over de komende kerstdagen. Ze zag er een beetje tegenop. Haar familie woont ver weg en op zulke dagen heeft ze daar toch last van. 
Dus ik zei:"Joh, heb je geen zin met ons mee te gaan naar mijn ouders?!" 
Daar had ze wel oren naar :) Dus we zijn nog gauw gaan kerstshoppen voor een mooie outfit en toen ik haar kwam ophalen zat ze al helemaal te stralen bij de kerstboom. 


Leuk om te zien hoezeer ze het naar haar zin had. Bij mijn moeder kan ze niet meer stuk. Zo veel complimentjes dat het eten zo heerlijk smaakte. 
Zoals de zelfgemaakte makreelpaté


Eten dat ze deed! Gelukkig had ik haar van te voren gewaarschuwd een gaatje te houden voor het toetje. Zelfgebakken cake én zelfgemaakt ijs met slagroom. Altijd weer een succesnummer! Haha "Zeg maar ho ..." zei ik  en toen bleef het stil.


En toen was het uitbuiken geblazen. Daarvoor was ze bij mijn vader op het juiste adres. Die vond het maar wat gezellig dat ze meegekomen was. Nauwelijks binnen of ze zaten al gezellig te kletsen en foto's te kijken achter de laptop.


Ja het was ouderwets gezellig. We hebben dan ook afgesproken 2016 weer gezellig samen te gaan bloggen. Leuk!

dinsdag 22 december 2015

Zaaien maar

Hij is af! Eindelijk kan ik hem laten zien. Zelf vind ik hem leuk geworden en ook de boerin heeft hem goedgekeurd. 

Waar gáat dit over?! Nou over een zadenkist die ik maakte voor Tuinderij Ganzert. Kijk maar naar het deksel.


Ik beplakte en lakte...


Knipte en vouwde (en vouwde en vouwde en vouwde... :)


en maakte naamstokjes voor in de vakjes.


Nu moeten op de tuinderij alle envelopjes nog gevuld worden met zaden en dichtplakken met een naamstickertje ...


De zadenenvelopjes zijn te koop bij Stichting Tuinderij Ganzert